3: Participatieproces bleek tot dusver fopspeen

Zienswijze 3: Het participatieproces om mee te beslissen over een hoogwaardige invulling van de Trekdijk bleek een fopspeen

Samenvatting
Dit ontwerpbestemmingsplan doet totaal geen recht aan de uitgangspunten, waarmee we het participatietraject zijn ingegaan: "Een nieuw startpunt en meebeslissen over een hoogwaardige invulling". De gemaakte afspraken over grootschalige logistieke invulling van de Trekdijk in het bedrijventerreinprogramma maakte geen deel van de speelruimte voor het participatieteam.
Een logistiek bedrijventerrein stond ook haaks op de ontvangen visie van de MBC, maar zij moesten blijkbaar deze visie bijstellen.
Een gezamenlijk voorstel van MBC en de werkgroep over een hoogwaardige invulling was daardoor bij voorbaat kansloos en van een nieuw startpunt was totaal geen sprake. Met het huidige college lijkt de vervolgparticipatie Trekdijk zinloos, temeer daar dit college zelfs niet bereid is te garanderen dat de Trekdijk geen bedrijven gaat huisvesten, die zich met afvalinzameling en/of verwerking bezig houden.

Onderbouwing zienswijze 3
Het participatieproces, waarbij van een nieuw startpunt uit zou worden uitgegaan en we mochten beslissen over een hoogwaardige invulling voelde achteraf als een fopspeen. Vanaf het begin werd ons al duidelijk dat een deel van het college en coalitie helemaal niet van plan was om de werkgroep Trekdijk namens de Nieuwlanders daadwerkelijk zinvol te laten participeren.

CDA, VVD en SGP in college en raad weigert inzage in de eerder vastgestelde exploitatieopzet
Van het participatieteam werd verwacht dat ze financieel haalbare hoogwaardige alternatieve invullingen zou uitwerken. Vandaar dat door de deelnemers van de werkgroep Trekdijk is gevraagd om volledige inzage in de begin 2018 vastgestelde exploitatieopzet Trekdijk. Dit was namelijk de belangrijkste referentie om alternatieve invullingen te beoordelen.
Het lukte toenmalig wethouder participatie Lodder echter niet om hiervoor binnen het college steun te vinden, zelfs niet ondanks de speciaal daarvoor door het participatieteam opgestelde geheimhoudingsverklaring met boeteclausule.
Het lukte pas nadat een raadsmeerderheid met steun van de LPM-fractie het college hiertoe dwong, ondanks de tegenstemmen van de rest van de coalitie. Hoewel niet gevraagd, besloot het college echter de betreffende geheime bijlage, nadat veel getallen waren zwartgemaakt, openbaar te maken. De door het participatieteam zorgvuldig opgestelde geheimhoudingsverklaring bleek achteraf dus vergeefse moeite. Overigens leidde de begeleidende memo bij dit besluit van het college tot een motie van afkeuring van het college. De raad zou bij het raadsbesluit van januari 2018 over de Trekdijk zijn misleid. Er bleek nog helemaal geen serieuze onderzoeken naar alternatieve invullingen te zijn gedaan. Voor de werkgroep Trekdijk voelde het trouwens onterecht dat de net aangetreden wethouder participatie in feite het boetekleed moest aantrekken voor de handelswijze van de verantwoordelijk wethouder in de vorige raadsperiode.

Waarom stelt de Middelburgse Bedrijvenclub haar aanvankelijke visie bij?
In de eerst bijeenkomst, waar de Middelburgse Bedrijvenclub ( MBC ) bij aanwezig was, probeerde de voorzitter van de MBC meteen de indruk weg te nemen dat zich vooral transportondernemers op de Trekdijk zouden willen vestigen, wat gepaard zou gaan met veel vrachtverkeer. Neen, de MBC wilde juist een bedrijventerrein voor duurzame, energie-neutrale kantoorgebouwen met loods waarbij voldoende werkgelegenheid wordt gecreëerd. Het zou zeker niet gaan om bedrijven die het milieu zwaar belasten. Wanneer schone bedrijven zich gaan vestigen op de Trekdijk als mooie zichtlocatie, biedt dat minder schone bedrijven (milieubelastende bedrijven) de mogelijkheid om uit te breiden op bestaande locatie ( hiermee werd Arnestein bedoeld ).
Ondanks dat de MBC bij voorbaat de door de werkgroep geopperde alternatieve invullingen niet zag zitten, was de visie van de MBC geruststellend. Dat veranderde toen de MBC door ons werd geïnformeerd dat het college in 2017 blijkbaar buiten hun medeweten een aantal tegemoetkomingen had gedaan naar Vlissingen, die haaks stonden op de visie van de MBC. De Trekdijk mag juist geen zichtlocatie worden en is juist bedoeld voor grote logistieke bedrijven die weinig werkgelegenheid opleveren en wat juist gepaard gaat met veel vrachtverkeer. Ondanks dat de MBC hierdoor onaangenaam bleek verrast, zou ze in het verdere participatietraject deze aanpak van het college volledig steunen. Zonder daarvoor een reden te geven, bleef de MBC vervolgens zelfs vasthouden aan de hoge milieucategorie 4.1. Een zinvolle participatie over een hoogwaardige invulling bleek hierdoor bij voorbaat uitgesloten.

Ook vervolgparticipatie dreigt op teleurstelling uit te lopen;
College wil geen boomgaard en zonnepark, alleen bedrijven

Eerder dit jaar, nadat we via inspreken in de commissie ruimte hadden aangegeven, over welke aandachtspunten, zoals de verkeersveiligheid, we in de vervolgparticipatie behoren mee te participeren, werden we onaangenaam verrast met een nieuw plan. De boomgaard en het zonnepark zou voor bedrijventerrein worden ingeruild. Wij beschouwen dit als een heel doorzichtige poging om alsnog het door CDA/VVD/SGP gesteunde plan uit 2018 gerealiseerd te krijgen. Daarmee hoopte de wethouder financiën blijkbaar de Trekdijk in de boeken nog wat te kunnen opwaarderen.
Over de handelswijze van het huidige college in dit gevoelige dossier begrijpelijkerwijs is opnieuw een motie van afkeuring ingediend.
En opnieuw trok de wethouder Participatie Trekdijk het boetekleed aan.
Gezien de machtsverhoudingen binnen het huidige college en coalitie vinden we de vervolgparticipatie niet zinvol.
Oppositiepartijen maken zich zorgen over "de sterke geruchten dat een logistiek bedrijf in samenwerking met de Zeeuwse Reinigingsdienst op de Trekdijk afval wil gaan verwerken, o.a. ter voorbereiding van transport naar Rijnmond".
Het ontwijkende antwoord van de financieel wethouder stelt ons allerminst gerust. Bovendien vrezen we dat de al jaren beloofde landbouwroute om sluipverkeer door de polders en het dorp te voorkomen, opnieuw op de lange baan wordt geschoven.


Enkele links naar relevante informatie:

Het werkprogramma 2018-2022 van de coalitie waar in paragraaf 4.2 is beschreven dat het noodzakelijk is om terug te keren naar een nieuw startpunt en dat de deelnemers via participatie kunnen meebeslissen over een hoogwaardige invulling. Niets bleek minder waar.

De memo van het college waarin het bedrijventerreinprogramma 2017-2021 ( met de afspraken over een logistiek bedrijventerrein ) niet als kader voor de participatie is genoemd.

De aanvankelijke visie van de MBC: "De Trekdijk is nodig als een aantrekkelijke zichtlocatie voor bedrijven, die veel werkgelegenheid opleveren".

De motie, om alsnog de volledige exploitatieopzet Trekdijk te verstrekken aan het participatieteam. De CDA, VVD en SGP-fractie stemden tegen. De LPM-fractie steunde de motie, waardoor deze werd aangenomen.

De voor het participatieteam openbaar gemaakte exploitatieopzet Trekdijk met memo ter toelichting. Het was deze memo die tot een motie van afkeuring zou leiden.

De motie van SP en D66 waarvan de in de toelichting genoemde sterke geruchten over afvalverwerking door het college ontwijkend wordt beantwoord.

Het raadsvoorstel waarin is aangegeven dat bij de invulling van het bestemmingsplan een landbouwroute wordt opgenomen.

Het artikel op onze Trekdijk-website over het nieuwe plan voor de Trekdijk. Dit plan is na alle commotie weer ijlings door het college ingetrokken.

Meer informatie op onze website over de Trekdijk: www.trekdijk.nl.

Versie 3 augustus 2021