5: Grootschalige logistiek in strijd met selectieve gronduitgifte

Zienswijze 5: Een logistiek bedrijventerrein levert relatief weinig werkgelegenheid; juist meer hinder en onveiligheid

Samenvatting
Er is verzuimd de norm voor selectieve gronduitgifte in het ontwerpbestemmingsplan op te nemen. Daarmee probeert het college zonder voorafgaande instemming van de raad, de al jaren bestaande norm van 25 nieuwe banen per hectare los te laten. Dit is in strijd met de destijds gedane toezeggingen aan de Nieuwlanders, maar ook in strijd met genomen raadsbesluiten. Samen met de andere bezwaren, die hiermee samenhangen, dreigen de inwoners van Nieuwland de dupe te worden.

Onderbouwing zienswijze 5
Al voor de aankoop van de Trekdijk, besloot Middelburg op haar bedrijventerreinen selectieve gronduitgifte toe te passen. "Alleen bedrijven, die minimaal 25 banen per hectare opleveren, kunnen grond kopen". Bij herhaling is dit door het college bevestigd.
In het raadsbesluit van 22 januari 2018 is ook expliciet vermeld dat een dergelijke norm in het bestemmingsplan wordt opgenomen.

Nieuwland zou juist profiteren van het beleid van selectieve gronduitgifte
De destijds verantwoordelijke CDA wethouder heeft ons in mei 2010, dus na aankoop van de Trekdijk, tijdens een kennismakingsetentje met het bestuur van de dorpsvereniging geprobeerd gerust te stellen. Nieuwland zou door het hanteren van de selectieve gronduitgifte juist profiteren van honderden arbeidsplaatsen naast de deur. Het ging om een traditioneel bedrijventerrein, wat weinig hinder op zou leveren en mooi groen zou worden ingepast. Als de grond in handen van een projectontwikkelaar was gevallen, was dat lang niet zeker. Het bestuur was overigens bepaald niet overtuigd door deze mooie woorden.

Onze argwaan bleek terecht; college wil selectieve gronduitgifte loslaten
Inmiddels is gebleken dat het college iedere vorm van bedrijvigheid wil accepteren, zelfs al is het in strijd met de norm voor selectieve gronduitgifte. Mede daardoor dreigt Nieuw- en Sint Joosland de dupe te worden. Toen, om voortaan speculatie door gemeenten te voorkomen, de regels om gronden in de boeken te waarderen, werden aangescherpt, had het college maar een doel voor ogen. Koste wat kost voorkomen dat de duur aangekochte Trekdijk voor de werkelijke marktwaarde in de boeken moest.
Daar moest blijkbaar alles voor wijken. Zelfs kritische CDA-raadsleden konden maar beter vertrekken. Ook tijdens het participatieproces Trekdijk werd duidelijk dat de werkgroep Trekdijk door een deel van het college werd tegengewerkt.

Trekdijk ook hoofdpijndossier PvdA; eist voor Trekdijk wel selectieve gronduitgifte

Coalitiepartij PvdA bleek in 2017 openlijk te twijfelen aan de objectiviteit van de door Ecorys opgestelde markttoets Trekdijk en steunde een motie om een besluit over de Trekdijk tot na de verkiezingen van 2018 uit te stellen. Door de motie maar gedeeltelijk uit te voeren en ongewoon snel te beantwoorden, zag het college kans dit uitstel te voorkomen. Blijkbaar mocht de accountant niet gaan twijfelen dat de ontwikkeling van de Trekdijk door uitvoering van de motie vertraging op zou lopen.
Nog vlak voor de verkiezingen van 2018 moest een volkomen ongeloofwaardige exploitatieopzet de accountant doen geloven dat de exploitatie Trekdijk binnen 10 jaar tot een positief resultaat zou leiden. Kennelijk onder grote druk besloot de PvdA met tegenzin in te stemmen met deze exploitatieopzet Trekdijk, mits de selectieve gronduitgifte van 25 nieuwe banen per hectare zou worden toegepast. Het is buitengewoon kwalijk dat het college dit besluit probeert te negeren.


Enkele links naar relevante informatie:

Het raadsvoorstel uit 2008, ongeveer 1,5 maand voor het besluit tot aankoop van de Trekdijk, waarin het college eraan herinnert dat het op haar bedrijventerreinen selectieve gronduitgifte toepast. Ook na aankoop van de Trekdijk werd dit bij herhaling aan de raad verzekerd.

De besluitenlijst van de raadsvergadering van 22 januari 2018, met op pag. 7 een opsomming van de genomen besluiten. In het bestemmingsplan dient een werkgelegenheidsnorm te worden opgenomen. Uitgangspunt 25 arbeidsplaatsen per hectare.
Dit besluit is dus genomen, nadat op overigens bedenkelijke wijze, afspraken over de ontwikkeling van 5 hectaren Trekdijk voor grote logistieke bedrijven in het bedrijventerreinprogramma waren gemaakt.

Het adviesgevend voorstel van het college van Vlissingen, waarin staat tot welke tegemoetkomingen het college van Middelburg bereid was bij het ontwikkelen van de Trekdijk. Op pag. 3 staat o.a.: In de meeste gevallen (maar dat is geen harde eis) zal het gaan om bedrijven met relatief weinig werkgelegenheid. Desondanks wees de raad van Vlissingen massaal het ontwikkelen van de Trekdijk af.

De bedenkelijke wijze waarop het bedrijventerreinprogramma 2017-2021 is vastgesteld. De accountant mocht blijkbaar niet gaan twijfelen dat Vlissingen nog moest instemmen.

De LPM-fractie, die twijfelde of het college wel de norm van 25 arbeidsplaatsen per hectare hanteert, krijgt een uiterst merkwaardig en ongeloofwaardig antwoord op vraag 9: Het college hanteert de norm van 25 arbeidsplaatsen per hectare. Daarvan kan nu alleen worden afgeweken als de aard van de bedrijfsactiviteiten met zich meebrengt dat er veel ruimte nodig is".

Enkele weken later komt het college met een heel ander antwoord op vragen 2 t/m 5 van de LPM. Er zou een hardheidsclausule bestaan: In november 2006 heeft het college het selectief gronduitgiftebeleid vastgesteld. Onderdeel van dat beleid is een hardheidsclausule. Het college kan afwijken van de norm van 25 werkzame personen per ha. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als de gemeente een bedrijf wil verplaatsen of als het bedrijf aannemelijk kan maken dat er een sterke werkgelegenheidsgroei te verwachten is".

Meer informatie op onze website over de Trekdijk: www.trekdijk.nl.

Versie 3 augustus 2021