7: Marktoets Trekdijk is onvolledig, niet objectief en achterhaald

Zienswijze 7: De Markttoets Trekdijk van Ecorys is onvolledig, onjuist, niet objectief en inmiddels achterhaald

Samenvatting
In het ontwerpbestemmingsplan Trekdijk wordt diverse malen verwezen naar de met deze markttoets aangetoonde noodzaak.
Wij zijn van mening dat de in januari 2017 opgestelde markttoets onvolledig was, niet op objectieve wijze tot stand gekomen en na 4,5 jaar sowieso niet meer actueel. De markttoets is inmiddels achterhaald door 2 opeenvolgende officiële in opdracht van de provincie uitgevoerde STEC-rapporten. Daarin wordt zelfs niet over de conclusies van de Ecorys-toets gesproken.
Dat is hoogst merkwaardig, gezien alle commotie die alom na verschijnen van de Markttoets ontstond en waarvan zelfs binnen de coalitie aan de objectiviteit werd getwijfeld.
Het is buitengewoon kwalijk dat, ondanks alle twijfel, het college de raad nooit de mogelijk heeft geboden om zich ervan te overtuigen welke bedrijven echt serieuze interesse hebben in de Trekdijk. Hiermee verhindert het college dat ze door de raad wordt gecontroleerd op doelmatigheid. Is dat geen doodzonde?

Onderbouwing zienswijze 7
Eind 2016 heeft het college opdracht gegeven aan Ecorys, om een 3-tal bedrijven te interviewen, die blijkbaar bereid waren te verklaren dat ze actuele behoefte hadden aan grote kavels ruimte. Deze ruimte zou binnen Walcheren niet beschikbaar zijn, maar de Trekdijk zou hiervoor uitermate geschikt zijn.
Overigens was de opdracht aan Ecorys niet vooraf aan de raad voorgelegd, want het college had blijkbaar grote haast.
Het was destijds zelfs binnen de coalitie duidelijk dat de haastig opgestelde markttoets, gezien haar opdrachtgever, niet als objectief kon worden beschouwd. Tal van voor de hand liggende vragen kwamen in het rapport niet aan bod, zoals:
  1. Waarom wordt niet nader onderbouwd dat de 50 hectaren te herstructuren ruimte op Arnestein niet tot geschikt aanbod leidt voor de doelgroep logistiek.
  2. Dat de gemeente met enige goede wil van het college zou kunnen beschikken over maar liefst 4,2 hectare braakliggende grond naast een bekend Transportbedrijf, wat één van de geïnterviewde bedrijven zou zijn.
  3. Wat zijn de geïnteresseerde bedrijven bereid voor de grond aan de Trekdijk te betalen.
  4. Waren deze bedrijven bereid tot een intentieverklaring. Of hebben deze bedrijven alleen hun interesse verklaard, omdat de gemeente daarop heeft aangedrongen.
  5. Wordt wel voldaan aan de norm van 25 nieuwe banen per hectare. Waarom staat in het rapport niets over deze belangrijke voorwaarde?
  6. Wat zijn de gevolgen zijn voor de leegstand op bedrijventerreinen in de regio; Met name voor Arnestein waar de geïnteresseerde bedrijven nu zouden zitten.
  7. Waarom komt de 4,6 hectaren bedrijfsgrond op Arnestein, die nog steeds wordt gebruikt door, de al jaren op grondruil aandringende, fam. Kluijfhout, niet in aanmerking?
  8. Wat zijn de nadelige gevolgen voor Nieuw- en Sint Joosland m.b.t. de leefbaarheid, zoals hinder en overlast.
  9. Is de Trekdijk wel op een veilige manier te ontsluiten voor het bij grote logistieke bedrijven te verwachten vrachtverkeer.
  10. Als een veilige ontsluiting al mogelijk zou zijn, welke kosten moeten daarvoor gemaakt worden
  11. Waarom kunnen de bedrijven niet naar veel geschiktere terreinen in de regio, zoals het nabijgelegen Vlissingen-Oost of Zuid Beveland.
In het haastig en onvolledig opgestelde rapport heeft de werkgroep Trekdijk de gemeente Middelburg en Vlissingen gewezen op een slordigheid, waardoor het er op leek dat het overaanbod van bedrijventerreinen in de regio ruim 1,1 hectare minder leek.
In Vlissingen werd deze fout door het college aan de raad medegedeeld. Het college van Middelburg erkende deze, door hen gemaakte, fout pas na schriftelijke vragen van de LPM.

Conclusie markttoets is in strijd met de ladder voor duurzame verstedelijking; eerst herstructureren
Wij zetten vraagtekens bij de in de markttoets genoemde 50 hectare bedrijventerrein op Arnestein, die in aanmerking komt voor herstructurering. Daarvan wordt zonder enige onderbouwing gezegd dat herstructurering niet leidt tot het gewenste aanbod voor de doelgroep Logistiek. Blijkbaar maakte de 4,6 hectaren bedrijfsgrond van de fam. Kluijfhout er geen deel van uit.
Merkwaardigerwijs besloot het college vervolgens, ook weer buiten de raad om, deze grond, die in de markttoets niet eens ter sprake komt, agrarisch te herbestemmen. Daardoor zou deze grond definitief niet meer als bedrijfsgrond in aanmerking komen. Begrijpelijkerwijs heeft de fam. Kluijfhout hierop verontwaardigd gereageerd en aangegeven dat de gemeente dan een schadeclaim kan verwachten. Heel begrijpelijk, want sinds oktober 2009 hebben ze al meerdere keren aangegeven nog steeds bereid zijn tot grondruil.
Dit zou een schoolvoorbeeld kunnen worden van herstructurering, met zelfs financieel voordeel voor de gemeente.
Volgens trede 2 van de Ladder van Duurzame verstedelijking behoren eerst de mogelijkheden van herstructurering te worden benut voor een nieuw terrein wordt aangelegd.
En wat staat er letterlijk in de markttoets: De markttoets wordt uitgevoerd met het oog op de ladder voor duurzame verstedelijking die vraagt om een zorgvuldige ruimtelijke ordening aan de hand van de voorgeschreven treden van de laddertoets.


Enkele links naar relevante informatie:

In september 2019 de zoveelste poging van de D66-fractie om te worden geïnformeerd over de concrete belangstelling voor de Trekdijk. Volgens de wethouder is er slechts belangstelling getoond, maar zijn er nog geen concrete aanvragen. Het zou gaan om bedrijven, die ook niet onder geheimhouding bij de raad bekend willen worden.

De begin 2017 in opdracht van het college door Ecorys opgestelde markttoets Trekdijk.

De beantwoording van de kritische vragen van de LPM over de onbenutte ruimte op Arnestein.

Toelichting en detailinformatie over de onbenutte ruimte op Arnestein.

Pas na vragen van de LPM geeft het college toe dat er een onjuistheid in de Ecorys-markttoets stond, zie antwoord op vraag 7.

De brief van het college van Vlissingen aan de Partij Souburg-Ritthem waarin ze o.a. aangeeft dat zeker bij een groot logistiek bedrijf met de nodige verkeersbewegingen er meer zaken om de hoek komen kijken. Zie ook zienswijze 2.

De onbenutte ruimte op Arnestein waarvan het college weigert zich in te zetten om 8,8 hectaren bedrijfsgrond te benutten.

Meer informatie op onze website over de Trekdijk: www.trekdijk.nl.

Versie 3 augustus 2021