2: Logistiek betekent meer overlast en nog onveiliger Weizichtweg

Zienswijze 2: Grootschalige logistieke bedrijvigheid betekent meer overlast en een nog onveiliger Weizichtweg

Samenvatting
Het is voor ons niet acceptabel dat het college geen oog heeft voor onze terechte zorgen over de verkeersveiligheid. Alsof twee dodelijke ongevallen op de Weizichtweg al niet genoeg is. Ondanks dat er twee potentieel gevaarlijke kruisingen met relatief veel vrachtverkeer bijkomen, komt dit voor ons belangrijke onderwerp in het ontwerpbestemmingsplan nauwelijks aan de orde.
De raad behoort vooraf juist volledig inzicht te krijgen in de mogelijke oplossingen en de daarmee samenhangende kosten, rekening houdend met de ervaringen van de inwoners van Nieuw- en Sint Joosland. Eventuele vervolgstappen moeten pas worden genomen als hierover duidelijkheid bestaat. Dat geldt ook voor de omleidingsroute voor landbouwverkeer, die ons al jaren geleden door het college is toegezegd.

Onderbouwing zienswijze 2
Als dagelijkse gebruikers van de Weizichtweg als de belangrijkste toegangsweg naar ons dorp, maken we ons grote zorgen over de verkeersveiligheid bij de komst van een bedrijventerrein voor grootschalige logistieke bedrijven. De Weizichtweg is aangelegd toen er nog helemaal geen sprake was van grote logistieke bedrijven aan de Trekdijk. De smalle enigszins bochtige en onoverzichtelijke weg heeft al vanaf het begin een slechte reputatie. Naast de vele bijna-ongevallen zijn er zelfs in zijn korte bestaan al 2 dodelijke ongevallen voorgevallen. Bij herhaling hebben we er op gewezen dat 2 extra gelijkvloerse kruisingen met relatief veel vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein de verkeersveiligheid nog meer verslechtert. Met name hoe dit vrachtverkeer op een voor de andere weggebruikers veilige manier de Weizichtweg kan opdraaien.

College Middelburg onderschat gevolgen verkeersveiligheid
Dat het college de verkeersveiligheid onderschat blijkt uit het antwoord op schriftelijke vragen van de LPM.
Vraag 5 gaat over de beoogde logistieke bedrijven en de mogelijke gevolgen voor Nieuw- en Sint Joosland. Het college antwoordt hierop:
Het gaat om transportbedrijven, groothandel en andere bedrijven met veel transportbewegingen en opslagcapaciteit. Het is efficiënt voor deze bedrijven om direct aan een snelweg te zijn gevestigd. Er is bij dergelijke bedrijven sprake van veel verkeersbewegingen, er zullen vrachtwagens gestald worden en er zullen loodsen gebouwd worden. De gevolgen voor Nieuwland kunnen wij nu niet kwantificeren.
Ondanks dat het college erkent dat er veel verkeersbewegingen van transportbedrijven zijn te verwachten, kan het de gevolgen niet kwantificeren. Hieruit blijkt een totale onderschatting van het college voor de verkeersveiligheid. Die onderschatting bleek al eerder uit de openbaar gemaakte bijlage van de exploitatieopzet uit 2018. Daarin stond o.a.: "Uit onderzoek moet blijken of en zo ja welke maatregelen noodzakelijk zijn. Het kan zijn dat de kosten die hieruit voortvloeien hoger uitpakken dan de aannames die gedaan zijn. Andersom behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. Deze onderzoeken zullen in het begintraject worden uitgevoerd zodat vooraf bekend is waar we aan toe zijn.
Dat er onderzoeken zijn gedaan blijkt niet uit het ontwerpbestemmingsplan. Het is dus nog steeds niet bekend waar we aan toe zijn, zowel financieel als de te nemen maatregelen. Het plan bevat slecht wat weinig zeggende tabellen met aantallen personenauto's en vrachtauto's per etmaal. Over de verkeersveiligheid van de 2 nieuw aan te leggen kruisingen staat:
"Voor wat betreft de vormgeving van ongeregelde kruispunten / aansluiting bedrijventerrein op de Weizichtweg wordt bij het dimensioneren van de kruisingen rekening gehouden met de algemene ontwerprichtlijnen die borg staan voor een vlotte en verkeersveilige afwikkeling van het door het plan gegenereerde verkeer". Met deze vage formulering beseft dit college de problemen en de zorgen van de Nieuwlanders voor de verkeersveiligheid op de Weizichtweg niet.
Al vanaf het begin werden onze zorgen en ervaringen met (bijna-)ongevallen steevast gemeld op de halfjaarlijkse dorpstafelbijeenkomsten in aanwezigheid van de verantwoordelijk wethouder.
Het is voor ons dan ook onbegrijpelijk en onacceptabel dat het huidige college het, blijkbaar uit angst voor de financiële consequenties, het niet nodig vond dit onderwerp van levensbelang voor de Nieuwlanders, in de vervolgparticipatie te betrekken.

Vlissingen maakt zich wel zorgen over veilige ontsluiting van de Trekdijk
In de adviesgevende raadsvergadering van 29 juni 2017, sprak de raad van Vlissingen zich om meerdere redenen massaal uit tegen het ontwikkelen van de Trekdijk tot bedrijventerrein. De raad reageerde verbaasd dat volgens de markttoets Trekdijk van Ecorys de betreffende ondernemers een andere gemeente dan Middelburg niet overwogen.
Vooral het argument dat ze vanwege de historische binding graag in de huidige gemeente wilde blijven, terwijl het zeehaventerrein in Vlissingen ruimte heeft en veel beter en dus veiliger voor logistieke bedrijven is te ontsluiten. Bovendien vroeg de raad zich af waarom de ongebruikte bedrijfsruimte op Arnestein niet kon worden gebruikt en of de Trekdijk wel verkeersveilig was te ontsluiten. De verantwoordelijk wethouder in Vlissingen moest erkennen dat hij de aanpak van Middelburg met het Trekdijk-dossier soms met verbazing had gevolgd. Ook hem waren de lege plekken op Arnestein opgevallen en de ontsluiting van de Trekdijk leek hem ook een hele uitdaging. Hij was ook heel benieuwd hoe Middelburg dit zou aanpakken, maar dat dit echt een zaak van Middelburg is, waar hij zich niet in kon en wilde mengen.


Enkele links naar relevante informatie:

Het antwoord van het college van Vlissingen op vragen van de fractie van Partij Souburg-Ritthem, waarin ze aangeeft dat zeker bij een groot logistiek bedrijf met de nodige verkeersbewegingen er meer zaken om de hoek komen kijken. In de vergadering van 29 juni 2017 werd hier dieper op ingegaan.

De presentatie van de werkgroep Trekdijk van 17 juni 2019. Onze zorgen over de verkeersveiligheid op de Weizichtweg komt hier meerdere keren aan de orde, met name dia 7 en 8.

De gevolgen voor de verkeersveiligheid van de Weizichtweg bij de komst van een logistiek bedrijf.

De onderschatte financiële risico's o.a. met betrekking tot de te nemen verkeersmaatregelen.

Meer informatie op onze website over de Trekdijk: www.trekdijk.nl.

Versie 3 augustus 2021