8: Te maken kosten onderschat en opbrengsten overdreven

Zienswijze 8: De te maken kosten worden sterk onderschat, terwijl de opbrengsten worden overdreven.

Samenvatting
We vinden het kwalijk en misleidend dat de bepaald niet geringe financiële risico's zijn verstopt achterin de geheime bijlage van het openbare raadsvoorstel over de exploitatieopzet van januari 2018. Zo lijken de kosten voor een verkeersveilige ontsluiting en de beloofde landbouwroute zwaar onderschat of vergeten. Omdat het nog steeds voor de raad onduidelijk is of het om tonnen of miljoenen gaat, kan zij geen weloverwogen besluit nemen over de uitvoering van dit (ontwerp-)bestemmingsplan.
Temeer daar de instemming van Vlissingen met de geplande ontwikkeling zeer onzeker is. Als het bij 5 hectare blijft, is een fors verlies onontkoombaar, omdat een groot deel van de kosten al bij het ontwikkelen van 5 hectaren Trekdijk gemaakt worden.

Onderbouwing zienswijze 8
Het college veronderstelt dat binnen 10 jaar ca. 15 hectaren bedrijventerrein aan de Trekdijk tegen de begrote grondprijs wordt uitgegeven. Daarnaast worden onvermijdelijke kosten en risico’s buiten beschouwing gelaten of onderschat, zoals een veilige ontsluiting. Deze uiterst belangrijke zaken stonden overigens verstopt achterin de openbaar gemaakte bijlage van de exploitatieopzet, die het college met tegenzin aan het participatieteam moest verstrekken.
Zolang het voor de raad onduidelijk is welke kosten en maatregelen noodzakelijk zijn om de verkeersveiligheid te garanderen, en onzeker is of het lukt over totaal c.a. 15 hectaren Trekdijk met Vlissingen afspraken te maken in het dit jaar te actualiseren bedrijventerreinprogramma, kan de raad onmogelijk een weloverwogen besluit nemen over het beoogde bestemmingsplan Trekdijk.

In de openbaar gemaakte bijlage van de exploitatieopzet staat achterin onder financiële risico's o.a. dat er aannames zijn gedaan over de kosten van de te nemen maatregelen en aanpassingen aan de rotonde Schroeweg en de Weizichtweg. Maar ook dat de kosten, die hieruit voortvloeien, hoger kunnen uitpakken dan de gedane aannames, overigens zonder zelf maar een bandbreedte aan te geven van de mogelijke tegenvallers.
Het is zeer de vraag of er een financieel haalbare veilige en acceptabele ontsluiting mogelijk is met het te verwachten extra vrachtverkeer. Bovendien lijken de kosten voor de ons al jaren beloofde omleidingsroute voor landbouwverkeer niet eens meegenomen. Ook hier hebben wij er bij herhaling op gewezen dat naast de andere genoemde financiële risico's rekening moet worden gehouden met forse bedragen.
Bovendien blijkt uit de vooroverlegreactie van de Provincie dat ze er op rekent dat voor het ontwerpplan wordt behandeld, het regionaal bedrijvenprogramma is geactualiseerd en dat wordt aangegeven wat er met de vrijkomende locaties gaat gebeuren.
Gezien het feit dat de raad van Vlissingen eerder massaal niet met de ontwikkeling van de Trekdijk wilde instemmen, lijkt instemming van Vlissingen met het ontwikkelen van ongeveer 15 hectare Trekdijk binnen 10 jaar ver weg.

We zijn bovendien van mening dat de manier waarop geheel onnodig allerlei risico's in de geheime bijlage zaten verstopt, niet bijdraagt aan de democratische besluitvorming. Zelfs ondanks de vele zwartgemaakte cijfers is ons duidelijk dat er sprake is van speculatie. Daarmee werd ons wel volkomen duidelijk waarom een deel van het college niet bereid was ons inzage te geven in de geheime exploitatieopzet.


Enkele links naar relevante informatie:

De doorrekening van D66 en SP over de financiële risico's bij de exploitatie Trekdijk.

Ons bericht aan de raad waarin we erop wijzen dat het te verwachten verlies veel hoger is, omdat enkele kosten zwaar worden onderschat.

De verstopte financiele risico's waaruit o.a. blijkt dat Middelburg erop rekent dat Vlissingen meewerkt aan het ontwikkelen van de hele Trekdijk tot bedrijventerrein.

Nadat we inzage kregen in de openbaar gemaakte "geheime" bijlage, zijn wij van mening dat er sprake was van misleiding waarmee in feite de democratische besluitvorming in ernstige mate wordt verhinderd.

De presentatie van de werkgroep Trekdijk van 17 juni 2019. Onze zorgen over de verkeersveiligheid op de Weizichtweg komt hier meerdere keren aan de orde, met name dia 7 en 8.

Meer informatie op onze website over de Trekdijk: www.trekdijk.nl.

Versie 3 augustus 2021